Tuesday, December 29, 2009

Wednesday, December 16, 2009

Monday, December 7, 2009

Sunday, November 22, 2009

RAYA KORBAN

Kita nak sambut raya korban jumaat ni...yang kat pantai timur ada pulak tempat yang naik air. tanding kat sana sudah tentu takda hampir 2bulan. Kat negeri2 lain nasib baik ada. Kira2 balik jantan kat rumah sudah ada 7ekor yg akan dibuat bapak. So lepas ni yang mana mengidam anak keluaran SP, dah boleh merasa la lepas ni. tapi SP akan pastikan yang segak2 saja akan diberi kepada anda(mcm SP bg tok bedak). Kalau ayam kingkong, Kapan atau gajah, SP nak simpan buat bapak. Maklumlah mana canggih ayam2 gini nak diberi orang.

*Ada kawan2 datang rumah dulu tgk anak 2 ekor kata sekor jantan dan sekor kecik sgt tu betina tapi bertengkuk S. Rupa2nya jantan. sapa2 yang dah tgk tu je yg tau betul atau tidak apa yg SP cakapkan.

Wednesday, November 18, 2009

Bapak Botok







Inilah pembaka kedua dirumah SP. SP tak jadikan pembaka utama bapak ni sebab SP dah set up Acapan sebagai pembaka utama. Bapak ni hanyalah untuk mengukuhkan anak2 acapan yang keluar.
SP simpan ni sebab bapak ni mempunyai darah Syawal + emas sepuluh. Nanti kita tengok hasilnya ok?



Thursday, November 12, 2009

SANGAT CANTIK

SP baru menerima mms dari kawan(gambar di atas), maka terfikirlah SP akan kehebatan ayam mcmni. Agak2 adakah nasib boleh menentukan untuk dapat produk sebegini atau formula tertentu digunapakai untuk hasil yang terbaik?

SP dah mula breeding secara kecil-kecilan,nampak mcm boleh la nak main tp takde la sampai dok depan.biasa-biasa jer.

SP juga akan cuba dengan strategi plan untuk hasilkan warna kuning pada tahun depan jika sempat kerana terpegun dengan ayam di atas. Alangkah menariknya jika keturunan labu warna ini.

SP pun dah jarang2 dgn entry baru memandangkan banyak masa dihabiskan dengan perkara lain. Lagipun SP lebih suka melayari blog kawan2 yang lebih canggih dan byk isi2 berguna di dalamnya.

Agak malang juga apabila SP tidak dapat menghadiri pertandingan besar yang akan berlangsung pada 5 Disember kerana ada bengkel di Perak.

Jika nak kata ayam mahal boleh kalahkan ayam murah, fakta itu telahpun disanggah akhir2 ini dimana ayam yang murah boleh markah sama dgn ayam harga ribuan ringgit. Tapi rasanya sesetengah orang memilih ayam bukanlah hanya untuk pertandingan saja tetapi mungkin ada yang sanggup membayar mahal untuk mendapatkan hasil yang baik dari keturunannya.

Apa2pun marilah kita jadikan ayam seperti di atas sebagai panduan dan bercita-cita supaya dapatkan hasil yang terbaik di dalam teknik breeding yang kita usahakan.

Jangan marah kalau SP bg 5 bintang untuk ayam kat atas kerana bergaya segak di hadapan kamera

Thursday, October 22, 2009

MOTO GP


Tengoklah gambar di atas

Warna sama bukan?

ntah2 valentino rossi ni ada bela ayam serama warna ni kot

sebab tu sampai suit dia pun sama

*Gurau di hari Jumaat

Sunday, October 11, 2009

PERBAGAI CUTTING DIPERSEMBAHKAN

SP baru balik dari penang dari meramaikan pertandingan(tapi SP tak sertai pun sebab takde ayam). Kesemua ayam yang bertanding memang menggerunkan SP. Ini kerana dari pandangan SP, ayam2 dah sangat kecil dan bergaya hebat. Patutlah ada gelaran seperti gebas bertubi2, lawan meja dan sebagainya. ayam kegemaran SP iaitu ayam kuning pun banyak dari ayam2 yang lain tetapi yang naik kemeja BOTB kebanyakkannya ayam yang ada warna hitam.

Ada semasa SP melawat reban kawan2 di sana, mcm2 bentuk dan pengalaman baru yang jarang2 kita lihat. Apa2pun ayam kini dan sekarang memang dah berubah. Dapat dilihat juga penyertaan kalini sangat memberansangkan, tak hairanlah permintaan yang ada melebihi pengeluaran. Maka tidak hairan juga jika harga ayam naik mendadak. Ada rm1.5k dan ada juga anak rm2k. Ada yang SP nampak player minta beli ayam yang tak lekat number. dan menunduk je semasa atas meja pertandingan. Tapi tuannya berkeras tidak mahu lepas. Mungkin ada kenangan diantara ayam dan tuannya kot.hehehehehe.Atau mungkin si pembeli ni matanya tajam dan membuat perancangan rapi terhadap ayam yang ingin dibeli, so pembeli tidak kisah jika ayam tu tak dapat number pun asalkan dapat bawak blk untuk dijadikan buah tangan.

Kat atas ni bukanlah ayam SP. Mungkin ada yang dah tahu ayam siapa jika pakar2 melihat jenis tubuhnya. Rasanya tuannya membuat perubahan untuk struktur tubuh supaya ayam2 begini tidak bermasalah. SP juga ada terjumpa ayam yang hampir sama dengan tok bedak.

*Nanti kita bincang persamaan dunia ayam serama dan artis dengan komposer

Thursday, September 17, 2009

SLAMAT HARI RAYA

Dikesempatan ini SP mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Dan Batin kepada semua yang mengenali SP dan pengunjung2 blog ini tak kira dimana anda berada. Ada masa datanglah beraya kat teratak kecil SP nun jauh di Telok Kumbar, Pulau Pinang.

Tuesday, September 15, 2009

CANDID












Minggu ni SP byk sikit gambar2 lama yg SP jumpa untuk kita abadikan sebagai kenangan.

Monday, September 14, 2009

3 BENTUK TUBUH YANG BERLAINAN





OK harini SP nak tunjuk perbezaan bentuk tubuh ayam sebelum bergaya dan ayam yang telah bergaya.
Musim hujan pulak kat sini jadi SP ambil cuti setengah hari untuk cari sebiji inkubator. Orang lain shopping baju raya, SP pi shopping barang ayam pulak.
Takpala tahun ni raya ala kadar sudah le. Manatau tahun depan SP raya satu tahun.
*Sedih pula apabila bulan ramadhan yang mulia ini akan meninggalkan kita

Sunday, September 13, 2009

MONDAY BLUES!!!!!!

Slalunya menjelang hari Isnin SP susah nak tidur lena. Mungkin disebabkan terleka menonton tv hingga lewat pagi. Dah tentu waktu tidur akan terjejas. Jika anda perasan, slalunya kita akan rasa tidak sedap badan walaupun tidak mengantuk pada siang hari. Slalunya jika badan jadi mcmni susah untuk kita berkelakuan normal. Kadang2 nak jadi warna hijau pun ada. Nak tidur plak waktu pejabat. Kalau cuti boleh la tidur tapi akan mengganggu plak waktu tidur malam yang seterusnya.

Jadi plak di bulan puasa mcmni lagila kena byk bersabar. Ditambah plak dengan provokasi yang dilakukan oleh kawan2 yang suka bergurau senda tak mengira waktu. Jadi untuk yang faham, SP ucapkan berbanyak terima kasih.
Gambar kat atas ni bolehlah SP katakan diantara ayam kegemaran SP. Mengapa tu taktau lah sebab kita kan mempunyai citarasa masing2. Kang terang detail sangat orang kata memandai2.huhuhuhuhu.
So Slamat menjamu slera je lah ye dgn gambar di atas(bukan menjamu makanan).
*Bila fikir2 balik SP jadi pening bila orang sebut tok uban. Mungkin sebab sifatnya bercelak putih kot sudah boleh dipanggil tok uban.Apa2pun harini hari paling SP takda mood

Monday, September 7, 2009

3 EKOR LAGI ANAK BARU TETAS


Betullah seperti apa yang dikata, breeding ayam lebih best dari bertanding. Tambah2 pula anak yang kita breed bergaya. Ini dibuktikan apabila SP dapat melihat sendiri kewujudan Bunga Cengkih dan Tok Bedak yang bolehlah juga SP banggakan kerana SP dikategorikan newbie.

Bunga Cengkih dan Tok Bedak kini berada di Kelantan untuk betulkan ekor. Semasa hari pertama tiba di Kelantan, jangkaan SP tepat sekali kerana orang di sana ingin membayar Bunga Cengkih.

Kini muncul lagi 3 ekor anak yang baru menetas di reban SP. Bolehlah SP lepaskan kepada kawan2 yang berniat. Memandangkan SP dah tahu mcmana produk SP keluarkan.

Pada awalnya SP agak ragu2 nak beri kat orang sebab tak menjadi. Tapi skarang boleh aje nak lepas yang mana2 sebabnya dari apa yang SP tengok kira lebih kurang la dengan orang lain hasilkan.

Tetapi jika lebih terperinci SP lihat darah Acappan yang mengalir ke tubuh anak2nya, SP anggapnya ia dari kategori ayam A. Dulunya SP mendapat tips jika anak ayam berkokok awal, ayam itu tidaklah menjadi besar(betul ke tak,tidaklah diketahui)
*Harap2 anak2 SP jadi ayam macam kat atas ni

Monday, August 24, 2009

FUYOO MAGIC



Mati2 ingatkan ayam ni dari zaman P.Ramlee sebab berhitam putih, rupanya gambar di atas ni diambil dari surat khabar dan discan. Patut le warna begitu. Ini adalah kenangan silam untuk ayam2 di terengganu. ayam ni dengar2nya suka menjeling markah di kertas pengadil sambil menyelam...hmmm ada juga ye perangai begitu.
Ayam hebat ini berteraskan warna jalak dan kerap juga memenangi acara yang disertai. Skarang ni kalau ada ayam berwarna jalak, berkening putih serta mungkin berdada putih, berkemungkinan jiwa ayam ni terlekat di darah2 ayam yang ada skarang ni.
*SP tgk keratan akhbar tentang ayam ni kat Marang

INDUK APA NI


Jika SP offer kat anda induk macamni, anda nak tak? Tapi mungkin SP tak lepas sebab pernah satu ketika SP offer kat orang tapi orang tak berkenan. Dijadikan cerita juga maka SP berjalan2 ke reban orang lain maka ternampak sekor induk yang mcm gambar kat atas. Ditanya berapa harganya maka diberitahu dengan rileksnya induk yang serupa dengan induk SP ni bernilai ribuan ringgit. Ini kerana induk berkenaan menjadi induk kandang tuan terdahulu. Maklum la anak keluar semua menjadi(kena dengan darah dia kot).

Maka apa lagi SP dengan gembiranya dan bersyukur sebab kat rumah SP ada sekor induk mcmtu. Ada juga sms nakal minta utk dilepaskan tetapi target SP nak masukkan dengan Bunga Cengkih ataupun Acappan. SP pernah masukkan induk ni dengan Labu tapi anaknya taklah bergaya, cuma aksesori menarik dan ayam kecil. Mungkin tak kena darah kot. So SP akan cuba pulak dengan pembaka yang ada di rumah SP sekali lagi untuk lihat apa akan jadi kepada anak2nya selepas ni.
*Ingatkan kaca rupanya permata..mcmana WK anak2 dia nak masuk dgn tok bedak ke???

Friday, August 21, 2009

BUNGA CENGKIH II


Keberatan untuk SP untuk masukkan entry kerana tidak mempunyai bahan serta kekurangan idea. Tapi untuk anda yang tidak henti2 berkunjung ke blog SP, entry ini boleh juga mengisi masa lapang anda yang di tahap keboringan.

Bunga Cengkih yang dulunya SP tunjukkan gambarnya semasa anak telahpun menampakkan ciri2 yang boleh dibanggakan walaupun gayanya tidak tetap tetapi apabila SP letak serkup Bunga Cengkih(BC) akan bergaya lonjak dada seperti di dalam youtube yang bertajuk memori serama amir ditambah pula boleh menampakkan ciri2 gegarannya. Apabila BC terkejut SP juga dapat melihat pergerakan apabila melangkah tak ubah seperti robot.
Tapi janganlah anda tertunggu2 pulak kat bon sebab SP cadang nak buat baka je untuk upgrade balung serta warna untuk anak2nya. Kena tunggu lagi lah jawabnya. Nasib baik pinggang BC ramping.
Seekor lagi pasangan BC(betina remaja) rasanya boleh dilepaskan kepada sesiapa yang berhajat. Dari segi tubuhnya SP tgk bukanlah untuk bertanding tetapi sesuai dibuat induk je. Bukan sebab tak suka tapi mcm biasalah kalau nak pinang anak orang mestila kena kumpul duit.
Yang pasti keturunan acappan akan membiak dan berkembang selepas ini. Dan mungkin juga akan bermastautin di reban2 anda kelak.
*Acappan dok tunggu lawi panjang untuk join main kategori A. Gayanya pun ada mirip bakawali dan dah tak terjun meja. Mari kita bermain serta membaka.......

Sunday, August 16, 2009

SUDAH GANTI PUASA KE BELUM.....


SP rasa mcm cepat saja tahun ni berjalan..pejam celik pejam celik dah pun bulan lapan..maknanya musim untuk Si Labu meluruh le.nasib baik la masuk bulan puasa so semua aktiviti takda.

Tapi yang kat atas tu SP nak bgtau bukanlah milik SP tetapi telah tertukar gerannya. Jika tuan barunya pandai cermat menjaga anak ni bolehlah kita tgk kat tempat tanding nanti. SP pun belum lagi tgk secara live anak ni ketika ini kerana tak sempat berjalan ke Merbuk. ayam ini namanya Tok Bedak kepunyaan Wan Kay(Kalut). Setiap pertandingan SP tgk Wan Kay mesti ada tetapi dia pi tgk2 saja. Bila ditanya kenapa tak bwk masuk ayam untuk tanding dengan selambanya dia jawab modal takda. Maklumlah student mestilah akan menghabiskan duit kat prepaid untuk SMS atau bubuh minyak kereta awek yang datang menjemputnya untuk bersiar2 di Pekan Sungai Petani ataupun Tupah. Kan ke Uitm Merbuk dekat dengan tempat2 begitu. So dengan perasaan kasihan, ehsan serta keberatan juga SP mengofferkan seekor anak yang dikira dapat menyertai pertandingan.

Time WK ambil anak tu adalah hari Manchester united menang bergaya ke atas pasukan Malaysia 2-0. Setelah menunjukkan student card kat SP untuk mendapatkan harga istimewa atau lebih jelas lagi student price, maka Tok Bedak pergi meninggalkan SP.

Cuma SP nak pesan kepada WK agar bersabar apabila nak breeding. Buat apa yang ada dulu, kalau ada rezeki tak kemana. Tapi kalau dah banyak terjual nanti apa salahnya hadiahkan sebuah Toyota Caldina GT4 yang SP kempunan dulu.

Kita sambung cerita puasa semula, ada yang dah mula breeding time2 begini untuk keluarkan produk masing2. Ada yang lebih fokuskan kepada aksesori dulu, ada juga fokuskan kepada gaya dulu. Pilihan masing2. Ini disebabkan bukan kita adun ayam untuk menjadi perfect dalam satu masa saja. Ia mesti memakan masa bertahun juga. Mungkin percubaan pertama ayam yang keluar membuatkan ada yang nak termuntah melihatnya. Tapi janganlah kita frust kerana kita masih boleh perbaiki ciri2 yang org tak berkenan kepada yang lebih menarik.

SP tak nafikan ada yang breed menjadi tanpa memikirkan susur galur ayam. Tetapi apabila kita cuba dengan susur galurnya samaada jauh ataupun dekat, Kita lebih berpuas hati dengan apa yang kita dapat. Ada yang dah try 3tahun dapat 1 ekor je yang paling cantik, ada yang buat setiap kali keluar yang gaya tapi ada kekurangan dari segi aksesori...jadi anda yang bijak2 ni pilihlah yang mana anda nak samaada nak teruskan dengan apa yang org2 yang dah lama beri kepada kita atau dengan cara kita sendiri????

*Agak2 berjaya tak SP turunkan berat badan time bulan puasa ni

Wednesday, August 5, 2009

SLAMAT BERKONVO

Dikesempatan ini SP nak ucapkan tahniah kepada mereka yang berjaya menghabiskan pengajian masing2 dan pada 12/08/2009 hingga 16/08/2009 akan berlangsungnya majlis konvokesyen USM yang ke-40.

Mcm biasa la kerja SP kena ukur tinggi para graduan untuk mengambil jubah.


Kalau awal2 pagi mesti kena serbu la mcm Karem Benzema datang malaysia untuk mendapatkan tandatangan. tapi SP dah biasa dengan keadaan mcmtu..so cool je la.
Pelbagai aktiviti disediakan kepada para pengunjung akan disediakan apabila anda berkunjung ke sini. So kalau nak bwk anak2 selain berkunjung ke shopping complex silalah datang ke USM. tapi pesta yang diadakan taklah mcm di genting highland atau di pesta pulau pinang ye...

Tp kalau next time kawasan penang dah meriah dgn ayam serama, apa kata diadakan satu pertandingan semasa konvokesyen diadakan. ataupun ada penganjur boleh dpt byk sponsor so boleh buat road tour competition untuk seluruh Malaysia. alah macam konsert jom heboh. Maksudnya penganjur yang tidak hanya membuat pertandingan di tempatnya sahaja. Mungkin nampak rumit tetapi jika nak memartabatkankan ayam serama cadangan2 seperti ini perlulah diteliti.

*Pasni kawan kita SU dgn WK plak la konvo kat Shah Alam...pehtu dgrnya nak sambung plak 1st degree kat sana...agak2 ayam bwk pi dok sana tak????

KECEWA JUGAK....

sementara SP dok mengelamun tentang program jelajah kelantan sabtu ni, tiba2 SP dpt sms yang kurang enak. bukan SP nak makan text tu tapi ia berbunyi program yang SP rancang kena batal..

Kecewa tidak terhingga SP dibuatnya kerana SP nak amik gambar2 untuk dijadikan kenangan apabila berada di Bachok.arghh...

itulah yang dinamakan hobi, ada yang bersungguh-sungguh, ada juga yang lebih gemar bersahaja kerana perkataan hobi ni lebih kepada mengisi masa lapang kita........

SP siap minta cuti pampasan lagi untuk sama2 menyertai pertandingan ini walaupun hanya membawa seekor ayam. Cukuplah sekadar dapat berjumpa kawan2 di sana kerana sudah lama tidak ketemu mereka. Dah yang lebih penting juga ada yang mengharapkan agak menjadi orang yang bertuah untuk merebut wang yang berjumlah ribuan ringgit walaupun sudah diketahui ayam tidak dapat nombor pada pertandingan yang dijalankan. dari pemerhatian SP ayam SP memang tidak layak dapat nombor pada hari tersebut kerana beberapa bahagian tidak memenuhi kriteria. cuma SP boleh andaikan SP akan hanya mendapat nombor sangkar.

Dikesempatan ini SP nak ucap selamat pengantin baru kepada adik Saudara Rahman kerana akan mengadakan kenduri di Alor Gajah, Melaka. Mungkin disamping itu Saudara Rahman boleh juga adakan ruang kecil di tepi rumahnya untuk pertandingan ayam serama so boleh la player yang datang game sambil mkn kenduri...hahahaha gurau je bro...(mesti anak2 saudara rahman akan bersilat pulut nanti sebab SP penah teman saudara Rahman menghantar anaknya ke kelas Silat.

*Dunia makin tenat tapi serama jangan tenat.

Monday, July 27, 2009

KHASIAT TAUGEH


Menu tauge untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.
Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.
Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia. Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dukatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas. Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis.
Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis) Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus. Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.
Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL. Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.
Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.
Apabila kotoran segera meninggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya.

Sunday, July 26, 2009

PERTANDINGAN TERBESAR???

Menariknya pada awal bulan Ogos penggemar ayam serama akan berhimpun untuk menyaksikan satu pertandingan yang SP sendiri pun rasanya tak dapat nak tolak utk memeriahkannya walaupun time tu SP kena bekerja.
SP datang nak melawat kawan2 dan tgk hasil bentuk terkini ayam2 skarang dan berjumpa dengan sifu.manatau dia hadiahkan induk kandang ke..hehehehe


buat masa ni 2ekor anak ayam SP dari kecik lagi org dah sapu.lepas ni sori ye sp nak bawak sorok.hehehehe(nasib baik kawan baik yang amik)
Kotak ni agak2 masih ada tak lagi. slalunya ramai yang prefer bawak kotak mcmni dari kotak kayu sebab rasanya berat.SP mana2 ok je.janji ayam tak buas dan sayap2 terjaga. nak kena belajar lagi mcmana kawan2 menjaga aksesori ayam seperti ekor dan sayap.

*nak tgk kawan bawak nanti main anak A mcmana.

Thursday, July 16, 2009

THE PERSUIT OF HAPPYNESS


My sleeping time is when humans walk across the land with warmth

My working time is when humans are covered with chills

tucked in comfort with warmth

I walk across the land to seek warmth with chills...

Thursday, July 9, 2009

PERPINDAHAN BINTANG BOLA SEPAK TERNAMA DI DUNIA




Di kala kita ternanti-nanti siapa yang akan meninggalkan kelab masing-masing serta berhijrah di tempat baru, akhirnya sudah terjawab..


Real Madrid adalah sebuat kelab yang kadangkala membuatkan orang kecewa kerana sikap yang suka membeli pemain dengan harga yang tidak munasabah. ini telah diikuti oleh saudagar arab yang membeli manchester city dan menaruh harga yang tinggi juga supaya ada bintang yang akan masuk ke lubuk mereka. tetapi jika bintang yang masuk ke kelab tersebut seperti robinho mengecewakan kelab juga kerana tidak dapat memberi pulangan yang berbaloi. Tauke Chelsea akhir2 ini juga tenggelam punca dan tidak lagi menaruh perbelanjaan yang berlipat ganda untuk mendapatkan pemain terbaik dunia. tidak tahulah kenapa, mungkin sudah tahu bagaimana bermain dengan duit utk melabur ke atas pasaran bola sepak.

Jika anda perasan kita pemain ayam serama juga adakalanya seperti mereka juga. ada yang gamble untuk membeli anak2 kecil, ada yang terus membeli yang sudah ada ranking dan ada juga yang membeli bekas2 juara. Itu semua pilihan masing2. Kena tengok poket masing2 lah.hehehehe.

SP telah lalui semua pengalaman itu dan skarang masih melalui detik2 ini.adakalanya membeli, menghasilkan anak sehinggalah mendidik supaya tidak terjun meja lagi. sebab tu SP suka berjalan belajar melalui pengalaman. jika mengharapkan teori dari pembacaan di blog atau dimana2 milis agak susah sedikit umpama teori dan praktikal.

*walau apa skalipun SP akan menentang C.Ronaldo bersama kelab terbarunya di FIFA 09/10 di XBOX.anywhere...anyhow...GLORY GLORY MAN U....